24 Şubat 2010 Çarşamba

Ygs Tercih Maratonu Başladı

ÖSYS Yükseköğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzu, 3 TL karşılığında alınabilecek



Üniversite tercihi yapacak adaylar, 2009-ÖSYS Yükseköğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzu'na bugünden itibaren internet sitesinden ulaşabilecekler. Adaylar, kılavuzu, başvuru merkezlerinden de 3 TL ödeyerek edinebilecekler. Kılavuzda adayların tercih işlemlerine ilişkin bilgiler ile yükseköğretim programlarına ilişkin bilgiler yer alıyor. Kılavuz, başvuru merkezi olarak belirlenen lise müdürlüklerinden, ÖSYM sınav merkezi yöneticiliklerinden ve ÖSYM bürolarından alınabilecek. Tercihlerini internet üzerinden gönderecek adaylar, T.C. kimlik numaraları ve ÖSYM şifrelerini kullanarak işlem yapabilecekler. Başvuru merkezleri ve internet dışında posta, faks, elektronik posta gibi yollarla tercih bildiriminde bulunulması mümkün olamayacak.



İŞLEMLER İÇİN 3 AĞUSTOS SON GÜN



Tercihlerini başvuru merkezleri aracılığıyla yapacak adayların, bu işlemi yaptıracağı başvuru merkezlerinden randevu alması ve başvuru merkezine bizzat giderek tercih işlemlerini gerçekleştirmeleri gerekiyor. Tercih işlemleri 22 Temmuz-3 Ağustos arasında bitirilecek. ÖSYM, tercih işlemlerinin tamamlanmasından sonra yerleştirme sonuçlarını ağustosun ortalarına doğru açıklamayı planlıyor. Adayların tercih yaparken özellikle dikkat etmeleri gereken noktaların başında, tercih ettikleri programların karşısında belirtilen 'bakınız' uyarısında gösterilen ve giriş için aranan koşulları taşıyıp taşımadıklarını kontrol etmeleri geliyor. Adaylar , tercih ettikleri programların kodlarını doğru yazmaları konusunda da uyarılıyor.



OKUL BİRİNCİLERİ DİKKAT



Engelli adaylara da 'engelleri yüzünden başarılı olamayacakları yükseköğretim programlarını tercih etmemeleri' uyarısı yapılıyor. 2008-2009 eğitim-öğretim yılında okul birincisi olanlar için ayrılan kontenjanlar Tablo 3B ve Tablo 4'ün 6 numaralı sütununda gösteriliyor. Bir programın öngördüğü okul türü, yaş, cinsiyet, sağlık gibi tüm koşullar okul birincileri için de aynen geçerli tutuluyor. ÖSS'de başarılı olan okul birincileri, genel kontenjan ve okul birincileri kontenjanını göz önünde tutarak, merkezi yerleştirme ile Y-ÖSS puanlarının elverdiği en üst tercihlerine yerleştirilecekler. Okul birincileri için ayrılan kontenjanlar sınırlı olduğundan, tercihlerinin tümünü çok istenen yükseköğretim programları arasından yapan okul birincileri, puanları yeterince yüksek değilse hiçbir programa kayıt hakkı kazanamayabilecekler. Okul birincilerinin kendilerine sağlanan bu olanaktan yararlanabilmeleri için tercihlerini puan durumlarını göz önünde tutarak, dengeli bir şekilde yapmaları gerekiyor.



Bölümler (3)



EDEBİYAT, TARİH, COĞRAFYA



Öğrenci Seçme Sınavı sistemine göre sözel alanda öğrenci alan bölümler arasında en eski ve en popüler olanların başında edebiyat, tarih ve coğrafya geliyor. Özellikle kız öğrencilerin çokça tercih ettiği bu bölümlerin öğretmenliklerinin de bulunuyor olması çekiciliğini bir kat daha artırıyor. Bu üç bölümün Türkiye genelinde devlet ve vakıf üniversitelerinin nerdeyse hepsinde fakülteleri bulunuyor.



EDEBİYAT ÖĞRETMENLİĞİ



Çalıştığı eğitim kurumunda, öğrencilere Türk dili ve edebiyatı ile ilgili eğitim veren kişidir.



Programın amacı: Türk dili ve edebiyatı ile ilgili hangi bilgi, beceri, tutum ve davranışların, hangi yaş düzeylerindeki öğrenci gruplarına, hangi yöntemlerle kazandırılacağı, MEB tarafından onaylanan öğretim programları ve ilgili mevzuatta belirtilmiştir. Türk dili ve edebiyatı öğretmeni, bu program çerçevesinde, eğitim vereceği grubun düzeyine uygun bir çalışma planı hazırlar, bu planı uygulayarak öğrencilere alanı ile ilgili bilgi ve beceri kazandırır, öğrencilerin başarılarını değerlendirir, başarıyı artırıcı önlemler alır. Sınıf öğretmeni olarak, öğrencilerin alan ve ders seçmelerine yardımcı olur, yönetimle ilişkilerini sağlamaya çalışır.



Gereken nitelikler: Türk dili ve edebiyatı öğretmeni olmak isteyenlerin; üst düzeyde genel yeteneğe sahip, sözel yeteneği gelişmiş, dil ve edebiyata ilgi duyan, insanlarla iyi iletişim kurabilen, düşüncelerini başkalarına açık bir biçimde aktarabilen, iyi bir öğrenme ortamı sağlayabilen, dikkatli, işine özen gösteren, mesleğinin sorunları ile ilgilenen ve çözüm yolları bulmaya çalışan kimseler olmaları gerekir.



Çalışma alanları: Türk dili ve edebiyatı öğretmenleri, Milli Eğitim Bakanlığına bağlı ortaöğretim kurumlarında, özel okul ve dershanelerde branşlarında çalışabilirler. Türk Dili ve Edebiyatı dersi dışında Türkçe derslerine de girebilirler. Ayrıca meslekte yükselme şansı da bulunan Türk Dili ve Edebiyat öğretmenleri, çalıştıkları okullarda müdür, müdür yardımcısı, Milli Eğitim Bakanlığı'nca açılan müfettişlik sınavında başarılı olurlarsa müfettiş de olabilirler.



TARİH





Tarih, insanların eylem ve düşüncelerinin gelişimini, olayların maddi ve manevi nedenlerini ve bu nedenlerin birbirleriyle ilişkilerini açıklayan bir disiplindir. Geçmişte ve halen olan toplumsal ve özellikle siyasal olaylar incelenerek, oluş nedenleri ve ilişkileri üzerinde durulur.



Programın amacı: Tarih, insanların eylem ve düşüncelerinin gelişimini, olayların ekonomik ve düşünsel nedenlerini ve bu nedenlerin birbirleriyle ilişkilerini açıklayan bir disiplindir.



Belli başlı dersler: Üniversitelerin tarih bölümlerinde başlıca dallar genel Türk tarihi, eskiçağ tarihi, ortaçağ tarihi, yeniçağ tarihi, yakınçağ tarihi ve Türkiye Cumhuriyeti tarihi sayılabilir.



Gereken nitelikler: Tarih alanında çalışmak isteyen bir kimsenin, her şeyden önce tarih, coğrafya, sosyoloji ve felsefeye ilgi duyması gereklidir. Bu alanda ilerleyebilmek için Osmanlıca, Arapça ya da Farsça yanında bir batı dilini bilmek ve diğer sosyal bilim alanlarında da yetişmiş olmak gereklidir.



Çalışma alanları: Üniversitelerin tarih bölümünü bitirmek bir kimseye orta dereceli okullarda öğretmenlik yapma hakkını verir. Tarih bölümü mezunlarından Osmanlıca'yı, iyi bilenler 'arşivci veya tasnif elemanı' olarak da çalışabilirler.



Tarihçilik, iş bulma olanağı kısıtlı bir alandır; ancak bu alan çok yetenekli ve meraklı, kendini yetiştirmeye istekli kimselere doyurucu çalışma olanağı sağlar.



Arşivciler tapu daireleri, Türkiye Büyük Millet Meclisi, adliyeler gibi eski belgeleri saklamak durumunda olan kuruluşlarda iş bulabilirler. Ayrıca tarih geçmiş olayları, kurumları, insanları da incelediği için bu bölümün mezunları isterlerse turist rehberliği konusunda da iş bularak çalışabilir.



COĞRAFYA



Doğal çevrenin özellikleri ile çevre-insan ilişkileri, nüfus dağılımı ve ekonomik etkinlikler konusunda eğitim ve araştırma yapılır. Coğrafya bölümünde, doğal çevrenin özellikleri ile çevre-insan ilişkileri, nüfus dağılımı ve ekonomik etkinlikler gibi konularda eğitim yapılır.



Gereken nitelikler: Coğrafya alanında çalışmak isteyen bir kimsenin genel akademik yeteneğe, coğrafya yanında, biyoloji, jeoloji gibi doğal, tarih gibi toplum bilimlerine ilgi duyması, doğayı incelemeye istekli olması gerekir.



Belli başlı dersler: Coğrafya bölümünde 4 yıldır eğitimin ilk iki yılında genel klimatoloji, jeomorfoloji, coğrafi kartografya, beşeri coğrafyaya giriş, genel ekonomik coğrafya, hidrografya ve bitki coğrafyası gibi genel coğrafya derslerine ve teorik bilgilere ağırlık verilmiştir.



Çalışma alanları: Coğrafya bölümünü bitirenler 'coğrafyacı' ünvanı ile görev alırlar. Coğrafyacıların önemli bir kısmı öğretim, bir kısmı ise araştırma alanında çalışırlar ve yaptıkları iş de çalıştıkları kuruma ve çalışma alanına göre değişir. Araştırma alanında çalışan coğrafyacı jeomorfoloji, iklim, bitki örtüsü, toprak, maden ve su kaynakları konularında incelemeler yapar.



Coğrafyacı ayrıca, ulaşım sistemi ve ekonomik yapı üzerinde çalışır, haritaları ve istatistiksel verileri değerlendirir. Ortaöğretim kurumlarında ve özel dersanelerde öğretmenlik yapılabileceği gibi, yüksek lisans öğrenimi yapanlar. Meteorolji İşleri Genel Müdürlüğü, Harita Genel Müdürlüğü, MTA, DSİ, Karayolları ve çeşitli bakanlıklarda çalışabilir.



KAYNAK : http://www.matematikcafe.net/tercih-maratonu-basladi-t-11929.html

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder